Jednym z najistotniejszych elementów wyposażenia samochodów jeśli będzie chodzić o bezpieczną jazdę są opony. I niestety wśród wielu kierowców jest to również bardzo zaniedbywana rzecz, choć konsekwencje czasami mogą być bardzo poważne. Opony ze zbyt niskim bieżnikiem na śliskiej nawierzchni nie będą miały właściwej przyczepności, a w razie kontroli policji jazda na nich może się skończyć wystawieniem mandatu i zabraniem dowodu rejestracyjnego.
Autor: Automobile Italia
Źródło: http://www.flickr.com
Z tego też powodu trzeba pilnować odpowiedniego stanu opon w pojeździe, jeśli będą one mieć zbyt mało bieżnika albo przekroczą pewien wiek, to trzeba je wymienić najszybciej jak się da. Specjaliści oceniają, że opona (
wymiana przebitej opony) powinna być użytkowana nie dłużej niż dwanaście lat, po tym okresie guma zaczyna tracić swoje właściwości i opona powinna być wymieniana. W niektórych sytuacjach należy jednak zmieniać opony częściej, jeżeli ktoś posiada na przykład auto terenowe, które intensywnie użytkuje w różnych warunkach, to nie powinien czekać, aż jego opony 4×4 dojdą do stanu minimalnego, bo zwyczajnie może mieć kłopoty z jeżdżeniem.
W naszej strefie klimatycznej najbardziej popularne są sezonowe opony, na zimę i lato.
Chcesz sprawdzić, co inny serwis pisze o rozpatrywanym w tym artykule zagadnieniu? Ten wpis ze strony (http://www.esoil.pl/) wyjaśni Twoje wątpliwości.
Będą się one różnić bieżnikiem i mieszanką. Opony letnie posiadają mieszankę twardą, jaka nie będzie się bardzo ścierać w czasie upałów, lecz nie będzie się ona nadawała na użytkowanie zimą, gdyż guma zbyt stwardnieje i może się ślizgać.
Autor: EveryCarListed P
Źródło: http://www.flickr.com
Za to guma w oponach zimowych jest miększa, nie twardnieje nawet na dużym mrozie, dzięki czemu zachowuje ona właściwości nawet jak jest bardzo zimno. Jeżdżenie na oponach zimowych zalecana jest w temperaturach do kilku stopni, jeśli jest cieplej następuje ich szybkie zużywanie się. Zwiększająca się ilość właścicieli decyduje się ostatnimi czasy na jeszcze inne rozwiązanie, a mianowicie na opony całoroczne (cały artykuł). Ich plusem jest to, że użytkuje się je przez cały sezon, bez przekładania dwa razy w roku całego kompletu. Zdania co do ich skuteczności, szczególnie zimą są bardzo różne, chociaż niektórzy twierdzą, że doskonale dają sobie radę nawet w trudnych warunkach.