Jakim sposobem odpowiednio odczytać oznaczenie na oponach

Każda opona jest prawidłowo oznaczona, niezależnie od tego czy mówimy o oponach do samochodu, motocyklowych albo innych. Oznaczenie opon nie jest zwyczajnym, nie znaczącym znakiem lub symbolem, wręcz przeciwnie ma ono niesłychanie ważne znaczenie. Oznaczenie opon pozwala nam sprawdzić charakterystykę opony – wysokość boku, wielkość, typ konstrukcji i średnicę, mało tego oznaczenie opon podaje wieści o prędkości oraz indeksie nośności.

opony

Autor: www.sxc.hu
Źródło: www.sxc.hu
Jak więc prawidłowo odczytać oznaczenie na oponach? Pierwsze cyfry znajdujące się na oponie oznaczają szerokość opony – wróć -. Później odszukamy wiadomości mówiące o jej profilu, inaczej szerokości i wysokości boku opony. Powinno się pomnieć, że niższy bok opony zapewnia lepsze prowadzenie samochodu na zakrętach. Dalej możemy odnaleźć informację na temat wewnętrznej konstrukcji opony. Aktualnie coraz więcej opon posiada konstrukcję radialną, jaka oznaczana jest literką R. Za wiadomością o konstrukcji opony (witryna w tym temacie) odkryjemy wysokość felgi, to znaczy wewnętrzną średnicę opony.

Powinno się pamiętać, że średnica opony zawsze jest oznaczana w calach. Na oponach odkryjemy także indeks nośności, który zdradza maksymalne obciążenie, jakie może przenieść opona zapełniona do maksymalnego pułapu ciśnienia. Na końcu opony mieści się też indeks prędkości, który zdoła posiadać wartość od A (najniższa) do Y (najwyższa). Każdej literze odpowiada rzeczowa wartość. Na oponach odnajdziemy również informacje dotyczące wytwórczości oraz kod UTQG, jednak kod ten znajduje się wyłącznie na oponach osobowych. Nie posiadają go opony 4×4 lub opony terenowe.

Kupując opony zimowe, odnajdziemy tam znakowania pospolite dla tego rodzaju opon, przykładowo M+S czy też 3PMSF. Niezależnie od tego czy kupimy opony kormoran, opony Michelin czy też opony 4×4, na wszelkiej oponie odszukamy tego rodzaju oznaczenia. Należałoby zwracać na nie uwagę w toku wyboru oraz nabycia opon do naszego wozu.