Sekrety Fiata

Samochody są cząstką naszego bytu, elementem tak codziennym, że praktycznie ich nie zauważamy. Co rano przed pracą idąc się golić spostrzegam kolumny wozów. W środku okolicznego grodu reklama koncernu Fiat, która powiadamia iż funkcjonuje w naszym kraju od 1921 roku.

Informacja wzruszająca jeśli uprzytomnimy sobie iż samochód zawżdy był przedmiotem luksusowym, co najmniej w II Rzeczpospolitej i następnie w PRL-u. Ponieważ trochę ciekawię się przeszłością, zaintrygowało mnie dlaczego właśnie Fiat trafił do wyzwolonej Polski prawie natychmiast po jej ponownym utworzeniu? Jaki był powód? Szósty zmysł naprowadza mnie że raczej nie zapotrzebowanie na wozy.

BMW

Autor: Mathew Bedworth
Źródło: http://www.flickr.com

Odpowiedź była prosta, praktycznie od początku mieliśmy na celu modernizację wojska. Ta przyczyna zadecydowała, iż całkiem szybko zaczęły się poszukiwania firmy jaka zgodzi się przekazać nam licencję na wytwórczość samochodów. Najlepszy okazał się włoski producent. Jednym z czynników który zadecydował o wyborze były dobrej próby części samochodowe do Fiata miał zostać przeznaczony na potrzeby armii polskiej, toteż ten fakt kolosalne znaczenie. Ważne też było to, iż proponował fiat części Kraków, jako jedno z dużych miast państwa oferował dużą sieć autoryzowanych warsztatów samochodowych. Prędko (wziąwszy pod uwagę spięcia z sąsiadami jak też kryzys w naszej ojczyźnie) stanęły zakłady produkujące części samochodowe (więcej w serwisie)

Fiat fabrykował w Polsce terenową wersję swego samochodu Fiat 508. Był on również dopasowany do specyficznych Krajowych warunków na drogach. Obecnie też starczy wpisać w wyszukiwarkę frazę: Fiat serwis w Krakowie ażeby przekonać się o ogromnej ilości firmowych warsztatów.

Jeśli szukasz innych informacji na omawiany temat, to też rzuć okiem na (http://manewr.eu/nauka-jazdy-warka/) pokrewne materiały, które podnoszą tę tematykę.

Moim zdaniem zadziwiające jest to, iż choć kojarzymy samochód Polski Fiat umiejscawiamy tę markę samochodu po Drugiej Wojnie Światowej, a jednak było inaczej. Szacowny Fiat 126p miał własnego pradziadka i to szczytnego, bo terenowego, produkowanego w Polsce, mianowicie – Fiat 508. Szkoda jedynie, iż w publicznej opinii włoski czterokołowiec stracił z biegiem czasu na jakości, jednak o tym niech zadecydują eksploatatorzy. Trochę żal, że nie zachowały się w Polsce te zabytkowe auta w całej okazałości.