Uważaj na przedwczesne zmiany opon. Zaskakuje nie tylko zima

Niezależnie od trudów zimy, powinność zmiany opon z letnich na zimowe i na odwrót, powtarzamy dwa razy na rok. Zwykle czynimy to przy intensywnych „skokach”: temperatur lub gwałtownego spadu śniegu. Jako że pogoda potrafi robić psikusy, wymieniającym opony kierowcom zdarzają się zbyt wczesne zmiany opon, które przyczyniają się do fatalnego czucia drogi, w pogodowej anomalii.
koła
Autor: www.sxc.hu
Źródło: www.sxc.hu
Wielu kierowcom w końcowych dniach jesieni można przybić łatkę „aura znów zaskoczyła”. Niedostosowane ogumienie do pierwszego dnia „pogodowej” zimy w wielu przypadkach kończyło się ślizgawicą, walką na sprzęgle, startowaniem z „dwójki”. W miastach, gdzie dodatkowo nie sprzyja infrastruktura, „zaskakujący dzień” co roku powoduje wydłużenie czasu jazdy do pracy nawet o godzinę! Nie pomogą wówczas choćby najlepsze opony Kleber (poznaj dodatkowe informacje), niedostosowane właśnie pod względem warunków jezdnych. Czy jest sposób aby zaradzić takiemu obrotowi sprawy? Też w drugą stronę, gdy zimowe ogumienie staje się utrudnieniem na coraz mocniej ogrzewanych słońcem szosach? W przypadku przejścia z zimowek na letnie sprawa wygląda nieco inaczej. Pierwszy wzrost temperatury nie może zagwarantować, że aura wiosenna się utrzyma i mróz przejdzie do historii. Zwłaszcza gdy mamy zimę typową jak teraz - po dziesięciu stopniach na plus w lutym pod koniec marca spadł śnieg, a ulice Polski pokryła warstwa lodu. Wymieniając swoje pojazdy w opony letnie Wrocław (więcej odnajdziesz pod linkiem) postąpilibyśmy w lutym zbyt nonszalancko. Jeśli to uczyniliśmy nie pozostaje nic innego jak „męczenie się na letnich lub kolejne zdejmowanie.




samochód marki Audi
Autor: Jorge de la Llama
Źródło: http://www.flickr.com
Wokół czynności dokręcania i zdejmowania opon zawsze towarzyszy pytanie - robić to samemu, czy zapłacić mechanikowi, który zrobi to lepiej? Mając swój garaż, podnośnik i obycie w sprawach bieżnikowych i montażu zróbmy to sami, oszczędzając pieniądze. Nie zaleca się zabawy na wyczucie w złotą rączkę, jeśli nie mamy o tym większego pojęcia. Jakkolwiek typowy kierowca powinien utrwalić sobie nawyk sprawdzania głębokości bieżnika oraz rok produkcji opon.
Kolejna wiedza wychodzi już z czystej praktyki, a więc wielu lat jazdy, wyczucia sposobów eksploatacji i kontrolowania zmian w ogumieniu. Pod względem komfortowej jazdy warto mieć te sprawy na uwadze.